Modna industrija je jedan od največih zagađivača planete na kojoj živimo. Zato je uvijek preporuka – kupujte odjeću od održivih materijala, rađe kupite jedan kvalitetan komad koji ćete nositi više sezona, nego za istu cijenu njih pet koji će se ofucati nakon nekoliko pranja. I zato nikako ne podržavamo web shopove poput Temua ili Sheina jer niskim cijenama potiču na masovnu kupovinu nekvalitetnih stvari, a pritom na koljena bacaju domaće proizvođače koji si ne mogu priuštiti tako niske cijene. No, ipak, što mali proizvođači mogu naučiti od digitalnog poslovanja masovnih web shopova?
Na primjeru planetarno popularnog Temua, stručnjak za psihologiju marketinga, Roberto Levak otkriva kako Temu koristi psihologiju pomoću koje osvaja svijet i što od njega možemo naučiti. Oglasi Temua i ostalih sličnih web shopova svojim marketinškim kampanjama pokazuju koliko je digitalno oglašavanje i performance marketing ključan za uspjeh i vrhunske prodajne rezultate diljem svijeta. Znati kad, kako, kome i na koji način plasirati oglase danas je važnije nego ikad, istaknuo je i David Peranić, stručnjak za digitalni marketing.

Koje su osnovne psihološke taktike?
Efekt hitnosti: “Požuri, nestaje!”
Kad vidite poruku “Samo još 2 komada!”, vaš mozak odmah pomisli: “Moram to kupiti prije nego nestane!” To stvara osjećaj hitnosti i tjera vas da kupite brže nego što biste inače. S druge strane, možda kad promislite dvaput – taj proizvod niti ne biste kupili. Ali s obzirom da se radi o hitnosti – nema vremena za razmišljanje.
Gamification: Kupovina kao igra
Temu pretvara kupovinu u zabavnu igru. Dobivate bodove, kupone i nagrade za kupovinu ili pozivanje prijatelja. To je kao da skupljate zvjezdice u školi za dobro ponašanje, samo što ovdje “dobro ponašanje” rezultira s više kupovine. Ova taktika čini kupovinu uzbudljivom i tjera vas da se stalno vraćate po još.
Sidrenje: Prekrižene cijene
Jeste li primijetili kako Temu uvijek pokazuje “originalnu” cijenu prekriženu pored snižene cijene? To se zove sidrenje. Vaš mozak vidi visoku cijenu koja je prekrižena i onda misli da je snižena cijena super prilika. A možda u praksi za taj proizvod nikad nitko nije platio tu nerealno visoku cijenu.
Niske cijene kao mamac
Cijene proizvoda znaju biti toliko niske da se pitate zarade li išta kad prodaju taj proizvod. To je mamac da vas privuku na stranicu. Jednom kad ste tamo, vjerojatno ćete kupiti i druge stvari. To je kao kad supermarket stavi banane na akciju – znajući da će ljudi, kad dođu po banane, kupiti i još nešto.
Besplatna dostava
“Besplatna dostava” su čarobne riječi u online kupovini. Prema Nielsenovom istraživanju, osobito kod ženskih kupaca ovo ima vrlo jak efekt. Temu često nudi besplatnu dostavu ako potrošite određeni iznos. To vas tjera da kupite više nego što ste planirali, samo da biste dobili besplatnu dostavu.
Strah od gubitka i efekt besplatnoga
Više se bojimo gubitka, nego što cijenimo dobitak. Besplatna ponuda u početku eliminira strah od gubitka, jer nemamo što izgubiti, a nešto možemo dobiti – pa mislimo “Zašto ne iskoristiti priliku?”. To nas čini sklonijima prihvaćanju ponude, čak i ako nam to ne treba. S druge strane, jednom kad ste dobili nešto besplatno, ne želite to tek tako izgubiti. Tako vas je Temu zadržao u svojoj aplikaciji – i samo je pitanje vremena kad ćete još nešto kupiti.
Social Proof: Svi to rade
Temu vam pokazuje koliko je ljudi već kupilo neki proizvod ili ga stavilo u košaricu. To stvara osjećaj da “svi to kupuju, pa bih trebao/la i ja”.
S poslovne strane i strane struke zanimljivo je proučavati i pratiti Temu i trendove koje donosi i način na koji koristi marketinške strategije, istaknuli su Levak i Peranić iz Scoreminds, dodajući kako iza uspjeha Temua stoji kombinacija niskih cijena, dobrog korisničkog iskustva, efikasne logistike i opsežnih marketinških strategija ključnih za brz rast i uspjeh Temu-a na globalnom tržištu.