Nakon što pročitate intervju s Vinkovčaninom Tomislavom Kordićem možda se i sami odlučite napraviti nešto što ste oduvijek htjeli, ali… Zaboravite na ‘ali’. Kada je Tomi sa suprugom Barbarom odlučio dizajnirati niche parfem u Hrvatskoj nije razmišljao o strahu, o preprekama ili o tome što bi moglo poći po zlu. Kako sam kaže prije pet godina se ta ideja činila suludom, no danas ponosno stoji iza brenda Sortilege Olfactive Arts koji svoje prvo izdanje Melodies of June prodaje u Hrvatskoj i diljem Europe.
Diplomirani ste ekonomist, gitarist, putopisac. Tko je Tomi Kordić?
Ja tu ekonomiju uistinu ne doživljavam kao nešto što me na ikakav način opisuje osim kao grijeh prošlosti. Trenutačno mi omogućuje da platim račune i na to ne bih trošio slova. Ali da, gitarist sam u rock bendu Septica gotovo 20 godina, putujem kad god to prilike dopuštaju i pišem putopise. Zadnjih sedam, osam godina bavim se pivarstvom, osvojio sam i poneku medalju i dosta ljudi me poznaje samo iz tog konteksta, pa im je čudno da sam i ‘nos’ koji stoji iza brenda niche parfema. No, kada bolje razmislite sve je to vrlo usko povezano.

Kada i kako je nastala ideja o Sortilege Olfective arts?
Postoji ona fraza da su parfemi “bottled memories” (uspomene u bočici, op.a.) koji u djeliću sekunde mogu prizvati i događaje i ljude i mjesta na vrlo intenzivan, gotovo nestvaran način. Uz karakteristiku da nešto miriši dobro (što je vrlo subjektivna stvar) ovaj aspekt mi je oduvijek bio strahovito zanimljiv. Na jednom od putovanja po Aziji, mjesecima nakon povratka kući, pomislio sam, kako bi bilo dobro moći izraziti vlastite ideje i sjećanja kroz taj olfaktivni izraz. Poželio sam naučiti sve što mogu o umjetnosti kreiranja parfema i ispričati svoju priču.
Da sam znao što me čeka odustao bih isto popodne
Strast prema mirisima tj. parfemima gajite još od rane mladosti.
Mirisi su fascinantna igra kemije, biologije i fizike koju svatko percipira kroz svoj subjektivni filter. Kada sam imao devet godina kao rođendanski dar mami sve sam njezine parfeme pomiješao i pretočio u jednu bočicu. Mislim da je iz pristojnosti čuvala tu bočicu jedno vrijeme, a onda ju je diskretno uklonila.
Upustiti se u posao sa stvaranjem niche parfema u Hrvatskoj je bilo jako hrabro. Kako i koliko dugo je trajao cijeli proces od ideje do konačnog proizvoda?
Proces je ukupno trajao preko četiri godine, od razvoja prve formule sve do Melodies of June, prvog službenog izdanja prošle godine. Nije bilo hrabro – bilo je suludo! Da mi je tada netko rekao koliko vremena, truda, novca i energije će biti potrebno da se to realizira, odustao bih vjerojatno isto popodne. A i tijekom procesa, barem pet puta smo rekli; ma daj, nema ovo smisla u Hrvatskoj pokušavati. Onda se neke stvari poklope, pa kažeš: ajde, ajde, možda još ima nade. I tako od točke do točke, dok ne zaglibiš predaleko, pa kažeš ne mogu sad stati. Ne zaboravimo tu ni na dobri stari hrvatski jal, na koji mora računati svatko tko se usudi išta pokušati. Ovdje se zdrava pozitivna ambicija rijetko oprašta.


Kako su ljudi oko Vas reagirali kada ste im izložili ideju?
Kao i na većinu mojih ideja, nije im bilo jasno o čemu uopće pričam. To u biti i ne čudi, obzirom da je prosječnom čovjeku, pa čak i onom koji obožava parfeme, sama tehnologija i procesi izrade parfema dobrim dijelom nepoznanica.
Naš parfem rezultat je edukacije i mukotrpnog rada
Kako ste se educirali?
Na početku sam nabavio svu moguću literaturu s početka prošlog stoljeća do danas i onda samo rad, rad, rad… Što sam više zalazio dublje u tematiku, upoznavao sam ljude koji su dugo na europskoj i SAD niche/indie sceni i neki od njih su vrlo nesebično podijelili dio svog znanja. Doduše, danas niche brandovi niču kao gljive poslije kiše i dovoljno je naručiti gotove smjese koje su mirisno na tragu najprodavanijih niche izdanja, izraditi neko generičko vizualno rješenje i nalijepiti svoje ime na to i voila – imaš niche brand. Za takav pristup uistinu nije potrebno nikakvo educiranje ni znanje, osim onog oko PR-a i marketinga. No, ovaj put koji smo mi odabrali traži puno involviraniji pristup, ali mislimo da je u konačnici ipak pošteniji prema publici koja prepoznaje takvu vrstu proizvoda.
Kad je o mirisu riječ, što Melodies of June čini niche parfemom? O kojim je notama riječ?
Melodies je prvi u nizu od pet koji zajedno čine zajednički koncept. On predstavlja uvod u priču koja govori o potrazi za osjećajem bezbrižnosti koje smo imali kao djeca na početku ljeta. Sam miris oslikava večer uz rub šume u lipnju, odakle i počinje putovanje. Note su uistinu raznolike, od otvaranja prepunog sočnih bobica, bergamota, sušenog sijena, i livadnih biljki, da bi kasnije prešao u toplije note kremaste sandalovine, vanilije, toplog kašmira i cedra koji oslikava omotač koji te ogrne kako pada noć.

Bez Barbare ne bi bilo ni parfema
Koje je vaše tržište? Gdje se parfem prodaje?
Trenutno tržište nam je domaće i ono ostatka Europske unije. Tehnički je vrlo komplicirano slati parfeme izvan EU, posebice u SAD što nam je žao, jer je dosta ljudi tamo pokazalo izrazit interes za naše prvo izdanje. Prodavalo se tijekom sezone u nekoliko concept storeova na Jadranu, a trenutačno smo u pregovorima s još nekima. U ovom trenutku može se kupiti samo kod na https://www.etsy.com/shop/SOTILEGEBoutique.
Iako ste vi nos koji stoji iza parfema, supruga Barbara, inženjerka za istraživanje i razvoj u prehrambenoj industriji zadužena je za tehnički dio cijele priče. I ne samo to.
Mogu slobodno reći da bez Barbarinog stručnog iskustva vezanog za procedure u labosu i prozvodnji, kao i bez realnog pristupa stvarima, bilo bi vrlo teško doći do ovoga gdje smo danas. To je uobičajeno u ovom svijetu, i često mi ‘nosevi’ ne vidimo dalje od nosa. Ona je kreativna direktorica branda.

Koja je konačna ideja tj. konačni cilj vezan za Sortilege Olfective arts?
Ideja je izdati svih pet dijelova priče i zaokružiti cjelinu, a kroz taj proces putem stvoriti ime, koje će biti prepoznatljivo i koje ničim ne zaostaje za sličnima brandovima vani, čak dapače. Pokazati da se ipak može i kod nas doći do te razine. Trenutno je počela i procedura i za drugo izdanje koje nastavlja put dublje u šumu, a priča nam o snovima, o bićima koja nas čuvaju u sjeni i o još kojekakvim zanimljivim stvarima – zaključio je Tomi.