Više od 1500 posjetitelja obišlo je u dva dana (15. i 16. studenog) međunarodni festival rakija, likera i drugih destilata – ZGrappe powered by Bumbar, održan u zagrebačkom klubu ‘Peti Kupe’.

– Baš kao što to nije bio ni prve, i u drugoj je godini festival dokazao kako nije tek običan sajam ni vesela fešta; ZGrappa 2024. redefinirala je percepciju rakije, likera i drugih destilata te postavila nove standarde u organizaciji specijaliziranih događanja – kazao je organizator ZGrappe, Marin Levaj.

Posjetitelji su kušali proizvode 40 izlagača iz Hrvatske, Srbije, Bosne i Hercegovine, Italije, Francuske, Poljske i Japana. Na izbor su imali pet stotina različitih okusa od kojih se ove godine izdvajaju ekskluzivne 12 godina odležale šljivovice destilerije Emperus i destilerije Pod mirnim krovovima. Ove su godine između ostalog Belgrade Urban Distillery s rakijom Branko i destilerija Rakhia International s likerom Cannella, postavile i nove trendove ugostiteljstva – koktele na bazi rakije. Likeri s kavom također su u trendu – potpuno novi proizvod koji je još uvijek u testnoj fazi i koji bi na tržište trebao izaći iduće godine, predstavili su iz destilerije Wellbean World, nudeći proizvod na prvu procjenu kupcima. Rakijom od kave oduševili su iz destilerije Pruna, i destilerije Miodula svojim Espresso likerom iz Poljske. Posjetitelji su hvalili i likere od kadulje, lavande, limuna kao i nove tek predstavljene vrste pelinkovca.

– Ovo okupljanje bilo je sve samo ne mjesto za nepromišljeno ispijanje čašica – dvorana je bila krcata ljubiteljima koji su postavljali prava, stručna pitanja i s poštovanjem pristupali svakoj kapljici. Rakija više nije piće koje se pije s predrasudama. Ona je naš ambasador, svakako hrvatski brend koji koji bez ikakve sumnje u samo dvije godine festivala sada stoji rame uz rame s najboljim svjetskim destilatima – pojasnio je Marin Levaj te dodao kako je svaki posjetitelj na ulazu dobio bocu Cetina vode jer se destilati bez vode ne bi “smjeli” konzumirati.

Foto: Ines Novković

Edukacija kao ključna komponenta

Uz degustaciju, ZGrappa je i ove godine ponudila vrhunski edukativni program. Stručna predavanja i masterclassovi dotaknuli su sve aspekte proizvodnje, povijesti i budućnosti destilata. Dario Grabarić i profesor Ante Lončarić održali su predavanje o tehničkim aspektima proizvodnje jakih pića, a potom otkrili kako marketing može domaće rakije pretvoriti u globalne zvijezde. Anita Tepeš iz destilerije Martin Albus demonstrirala je savršen spoj tradicije i inovacije dok su Cecile Lecerf iz Francuske i japanski destilati kolekcije Ikigai proširili perspektive posjetitelja na međunarodnu scenu. Ovako iznimne inozemne goste treba zahvaliti tvrtki Vrutak, ponajboljem domaćem maloprodajnom lancu dućana s najvećom ponudom svjetskih destilata.

Dodjela nagrada također je bila posebni dio festivala pa su na ZGrappi proglašeni pobjednici stručnog natjecanja ‘Crospirit’ u organizaciji Gospodarskog lista. Zgrappina publika je pak birala, u različitim kategorijama najbolje proizvode, a pobjednici su:

Najbolja rakija: Uteha Naša (Pod mirnim krovovima)

Najbolji liker: Incanto višnja (Fructus)

Najbolji dizajn: Cannella Liqueur (Rakhia International) 

Najbolji gin: Arete Puro (Aristippus Liquors)

Zabava koja ne staje

Dnevni edukativni program prelio se u večernje sate u baru ‘Pri Nami’ u središtu Zagreba. Uz nastupe sjajnih bendova i neformalno druženje, na meniju su bile rakije koje su obilježile ZGrappu. Gosti su nastavili razmjenjivati ideje, kontakte i iskustva, dok je rakija još jednom dokazala svoju snagu povezivanja distributera, proizvođača i ugostitelja.

Organizator Marin Levaj o festival – “ZGrappa pokazuje da rakija može biti ponos naše kulture i gastronomije. Kvaliteta proizvoda i razina interesa posjetitelja ove godine dokaz su da smo na pravom putu” – istaknuo je Levaj.

ZGrappa 2024 powered by Bumbar nije bila samo događaj; bila je manifestacija vizije, predanosti i ljubavi prema rakiji i svim destilatima. Ako je suditi po reakcijama, ovo je tek početak jedne velike priče. Vidimo se 2025. godine.