Za većinu roditelja sedmogodišnjaka kreće vrlo stresno razdoblje. Upisi u prvi razred osnovne škole upravo su u tijeku, a to znači da će vještine njihove djece prvi put biti pod povečalom. Prepoznaju li slova, znaju li slovkati, brojati, koliko su informirani o svijetu u kojem žive, na kojoj im je razini govor, fond riječi, grafomotorika… O razvijenosti ovih predvještina ovisit će prilagodba pa i školski uspjeh u prvom razredu. Ako su vas psiholozi ili pedagozi u vrtiću već upozorili da bi na nekima od nabrojanih vještina trebali raditi, a možda ste i samo primjetili da je vašem djetetu potreban dodatni rad, ne trebate paničariti. Još uvijek stignete dobar dio toga nadoknaditi. Naime, za vas smo pronašli Akademiju za predškolarce, koju možete pronaći na Kokolingo platformi, a koja je do sada bila najpoznatija po vrlo učinkovitim online logopedskim programima. O čemu je riječ, na koji način možete sudjelovati i još mnogo drugih važnih informacija saznali smo od logopedica Eme, Sare i Karle koje uz ostale članove tima stoje iza svih materijala Kokolinga.

Što Kokolingo Akademija za predškolarce nudi? Kakav je program?

Kokolingo Akademija za predškolarce je sveobuhvatni program pripreme predškolaraca za polazak u školu. Kroz njega se sustavno potiču sve najvažnije vještine potrebne za uspješno svladavanje školskog gradiva. To su vještine fonološke svjesnosti, vizualne percepcije, grafomotoričke vještine… , ali i slušne pažnje, radnog pamćenja i vještina samostalnosti.

Kokolingo Akademija je osmišljena za djecu, ali i kao velika pomoć roditeljima koji žele poticati predvještine čitanja i pisanja kod svog predškolarca.

Uz radne listiće namijenjene djeci, na digitalnoj platformi Thinkific roditelji imaju pristup edukativnim video materijalima koji ih vode kroz cijeli proces. Kroz materijale roditelji mogu saznati zašto je određeni zadatak, koji dijete rješava, bitan te kako ga objasniti djetetu i što učiniti ako se dijete s njim “muči”.

Na taj način roditelji postaju sigurniji i aktivniji sudionici u učenju svog djeteta.

Uz to, imaju na raspolaganju jedno online logopedsko savjetovanje, na kojem imaju priliku ostvariti kontakt sa logopedom i pitati sve vezano uz jezično-govorni razvoj te predvještine čitanja i pisanja kod njihovog djeteta. 

Na kraju, tijekom razdoblja od 2 mjeseca mogu koristiti i Kokolingo aplikaciju za vježbanje izgovora glasova. 

Prema iskustvima Vaših stručnjaka, što je današnjim predškolarcima najveći izazov kod svladavanja vještina koje su potrebne za polazak u školu?

Mi logopedi uočavamo sve češće teškoće u području izgovora glasova, jezičnog izražavanja te fonemske svjesnosti.

Kada govorimo o izgovornim ili artikulacijskim teškoćama, onda mislimo na pogrešno izgovaranje glasa (npr. R se izgovara grleno), zatim na zamjenu određenog glasa drugim (npr. KADA se izgovori TADA) ili potpuno neizgovaranje glasa (npr. LOPTA=’OPTA).

U jezično nam izražavanje spadaju mnoge vještine, a najčešće uočavamo teškoće prilikom slaganja gramatički ispravnih rečenica, vještinama  prepričavanja i opisivanja te općenito suženost vokabulara.

Mnoga djeca pred sam polazak u školu još nemaju razvijene vještine fonemske svjesnosti, koje bi bile na zadovoljavajućoj razini. Neki ne “čuju” o kojoj se riječi radi kada kažemo “L-A-V”, neki ne znaju od kojih glasova se sastoji riječ npr. ŠUMA (ne očekujemo zaista pisanje, već izgovaranje svakog glasa koji čini riječ: Š-U-M-A).  Pojedinoj djeci je već teško odrediti s kojim glasom počinje određena riječ (npr. M kao MIŠ).

Na kraju, iz razgovora s odgojiteljima saznajemo da je iz njihove perspektive kod predškolaraca najveći problem sve izraženija socioemocionalna nezrelost kao i nesamostalnost u izvršavanju svakodnevnih životnih zadataka. 

Na koji način su vježbe učinjene zabavnima i prilagođene djeci?

Pri izradi naših radnih listića vodile smo se dvjema ključnim smjernicama – da budu zanimljivi i poticajni za djecu, ali istovremeno stručno utemeljeni i usklađeni s njihovim razvojnim fazama.

Svaki zadatak pomno je osmišljen prema pravilima struke, uz jasno definirane ciljeve i pažljivo strukturiran slijed aktivnosti. Na taj način dijete prirodno i postupno usvaja nove vještine, krećući se od jednostavnijih prema složenijima.

Ovakav pristup omogućuje djetetu da uči s lakoćom i bez pritiska, jer se svaki novi izazov nadovezuje na već stečena znanja. Tako potičemo razvoj samopouzdanja, motivacije i stvaramo ljubav prema učenju. 

Željele smo stvoriti nešto drugačije od uobičajenih zadataka koji se često susreću u radnim bilježnicama i materijalima dostupnima na svakom koraku. Naši listići donose raznolikost i kreativnost – svaki zadatak smješten je u zanimljiv kontekst, ispunjen veselim, pažljivo ilustriranim likovima u živim bojama. Djeca ih ne rješavaju samo olovkom, već i bojicama, koriste se škaricama i ljepilom, čime potičemo aktivno sudjelovanje, motorički razvoj i kreativnost. 

Kakvu povratnu informaciju imate od roditelja?

Roditelji su iznimno zadovoljni konceptom cijele Kokolingo Akademije, jer im omogućuje da svoje dijete pripreme za školu na fleksibilan, zabavan i stručan način.

Posebno im se sviđa što su dio programa i edukativni video zapisi koji im pomažu da bolje razumiju kako svom djetetu objasniti zadatke i što učiniti ako dijete negdje „zapne“. Ovakav pristup roditeljima pruža osjećaj sigurnosti i jasnoće, a djetetu olakšava usvajanje novih vještina.

Još jedna velika prednost  Akademije koju roditelji ističu je potpuna fleksibilnost –  mogu raditi zadatke u vlastitom tempu, iz udobnosti vlastitog doma. Ne moraju brinuti o usklađivanju termina, putovanjima do logopeda ili propuštenim satovima ako je dijete bolesno. Sve je dostupno online, tako da dijete ne gubi kontinuitet u učenju.

Ovo je posebno korisno za roditelje koji u svojoj sredini nemaju dostupnog logopeda, ali žele svom djetetu pružiti podršku u razvoju predvještina potrebnih za uspješan početak školovanja. 

Također, roditelji ističu da im se sviđa što nemaju jako puno zadataka koje svakodnevno moraju raditi s djetetom (obično je dovoljno 15ak minuta po danu) te da je provođenje Akademije s njihovom djecom odličan način za kvalitetno, zajedničko provođenje vremena.

Čini se da je ova Akademija stigla u pravo vrijeme, nikada nije bila veća potražnja za logopedima, nikada nije bilo više odgoda upisa u prvi razred osnovne škole. Gdje je nastao problem, što radimo pogrešno?

Da, to je istina. Logopedi pucaju po šavovima od količine djece u njihovim kabinetima, a roditelji čupaju živce od nemoći da dođu do njega. A situacija je, nažalost jednaka, od Iloka pa do Dubrovnika. 

Teško je, naravno, izdvojiti koji bi mogao biti onaj najveći problem. Rekli bismo da se radi o više različitih faktora. Realnost je takva da je tempo današnjeg života takav da u većini slučajeva roditelj nema prilike biti sa svojim djetetom kroz radni tjedan. Posao uzme u prosjeku 9 sati u svakom danu. No veći je problem što ti dragocjeni sati koji na kraju dana ostanu da se kvalitetno provedu s djetetom, često završavaju tako da dijete bude pred ekranom. Brze izmjene kratkih videa s vrlo upitnom kvalitetom sadržaja, izrazito nepovoljno utječe na dijete iz više aspekata: ponašajnog, emocionalnog, jezičnog, socijalnog… 

Djeci danas uvelike nedostaje spontano druženje s prijateljima u susjedstvu. Kroz ta se opuštena, isključivo dječja druženja razvijaju vrlo važne vještine, primjerice: one jezične u osmišljavanju pravila igara, motoričke u vožnji bicikla i penjanju, socijalne u pregovaranjima i dogovaranjima, emocinalne u prihvaćanju poraza i još mnogo toga. 

One možda ne utječu direktno na djetetovu sposobnost izdvajanja prvog glasa u riječima, ali to su vrste problema koji se akumuliraju i odražavaju na cjelokupan djetetov razvoj. Uz to, djeca u pravilu najviše vremena provode u vrtićima sa svojim odgojiteljicama, koje nemaju propisani program provođenja priprema za školu pa program ovisi isključivo o inicijativi odgojitelja. Neki to rade izvrsno i vježbaju s djecom od listopada do svibnja, ali nije ni to uvijek dovoljno, s obzirom da se radni listići po kojima rade jako razlikuju po kvaliteti i nema jedinstvenog materijala koji zaista prati djetetove razvojne sposobnosti.  

Zbog svega toga, važno je djetetu osigurati dodatnu podršku u razvoju, prilagođenu njegovim individualnim potrebama i tempu napredovanja.