Ako pripadate generaciji milenijalaca, poput autorice ovog teksta, onda se sigurno sjećate kako vas je šef na prvom radnom mjestu učio kako komunicirati s klijentima ili poslovnim suradnicima i partnerima (kojoj god da industriji pripadate), kada i kako šaljete mailove, kada zovete, a kada je u redu poslati i poruku. I to su bila neka opće prihvaćena pravila poslovnog komuniciranja i bontona. Sve izvan tih okvira smatralo se neprofesionalnim i nekulturnim. Primjerice, poslati poruku prije inicijalnog kontakta uživo ili telefonom bilo je nezamislivo. E, pa dobrodošli u svijet u kojem vlada generacija Z!
– Pripadnika generacije Z u poslovnom svijetu ima najviše i pogrešno je misliti da se oni trebaju prilagoditi starijima. Bez obzira na to što mislili o tome, generacija Z mijenja pravila igre i mi stariji morat ćemo ih prihvatiti, barem djelomično. – na početku razgovora nam je rekla Ivana Radić, stručnjakinja za poslovno komuniciranje i bonton.
Formalnosti je sve manje, a nekada nezamislivo – postaje standard.
– Generacija Z ne voli mailove. Teško im je napisati formalan e-mail, ne znaju to. Oni rađe šalju whatsapp poruke s nekoliko rečenica ili riječi. Nemaju fokus, to je problem. Sadržaj kojem su izloženi je brz, reelsi na TikToku se brzo izmjenjuju. – kaže Ivana Radić koja često održava radionice i predavanja kojima prisustvuju i mladi ljudi.
– Naravno, ako se mlada osoba zaposli u korporaciji, morat će naučiti napisati mail i ostale oblike formalne komunikacije, koja i dalje vrijede u određenom poslovnom miljeu, poput višeg menadžmenta.
No, ne vrijede ista pravila sve?
– O, ne, već odavno. Rekla bih da je kod modernog poslovnog komuniciranja najvažnija komunikacija i fleksibilnost. Možemo se mi ljutiti na mlade ljude koliko hoćemo, ali mi smo ih odgajali i morat ćemo raditi ustupke. – zaključila je Ivana Radić.
Dakle, ako kolegi ili klijentu pošaljete poruku, nećete završiti na stupu srama niti biste trebali izgubiti klijenta. Osim ako ne radite u korporaciji ili ste dio višeg menadžmenta. No, u tom vam slučaju slanje whatsapp poruke umjesto službenog e-maila neće niti pasti na pamet.