O dojenju i zdravoj dječjoj prehrani napisano je bezbroj knjiga, glavna su tema svih rasprava u raznim roditeljskom grupama na društvenim mrežama. No, o važnosti čitanja djeci od rane dobi ne govori se ni približno toliko. A jednako je važno.

Čitanjem djeci hranimo njihov mozak. I ne samo to. Prednosti su višestruke i neprocjenjive. Djeca kojoj su roditelji čitali od vrlo rane dobi mnogo lakše nauče čitati sami, glas roditelja povezuju s nečim lijepim i to im ostaje za cijeli život. Evo ostalih prednosti čitanja djeci:

  • stimulira razvoj kognitivnih sposobnosti
  • utječe na razvoj govora
  • priprema za akademski uspjeh
  • utječe na posebnu povezanost između roditelja i djeteta
  • povećava koncentraciju i disciplinu
  • razvija kreativnost i maštu
  • razvija doživotnu ljubav prema knjigama i čitanju
Važno je čitati djeci od vrlo rane dobi.
Važno je čitati djeci od vrlo rane dobi. Foto: Pexels

New York Timesu ističe da je nemoguće prenaglasiti koliko je važno čitanje djeci do pete godine pa i kasnije. Jer oni upijaju sve:

  • riječi
  • brojke
  • boje
  • oblike
  • životinje
  • matematičke radnje
  • razna društvena pravila o tome kako funkcionira svijet

Prednost od milijun riječi djece kojoj se čita

Tezu o važnosti čitanja djeci potvrdili su i rezultati istraživanja provedenog na Ohio State University. Zbrajanjem riječi u dječjim slikovnicama znanstvenici su prvo izračunali koliko riječi djeca čuju do svoje pete godine:

  • ona kojoj se uopće ne čita – oko 4 662 riječi
  • ona kojoj se čita jednom do dva puta na tjedan 63 570 riječi
  • ona kojoj se čita tri do pet puta na tjedan 169 660 riječi
  • ona kojoj se čita svaki dan 296 660 riječi
  • i ona kojoj se čita po pet slikovnica na dan – milijun i 483 300 riječi
Djeca kojoj roditelji čitaju i više slikovnica na dan u prednosti su čak milijun riječi.
Djeca kojoj roditelji čitaju i više slikovnica na dan u prednosti su čak milijun riječi. Foto: Pexels

Dakle, djeca kojoj se nikada ne čita imaju rupu od milijun riječi do svoje pete godine. To objašnjava, tvrde znanstvenici, veliku razliku među djecom u širini vokabulara i napretku u čitanju.

Hrvatski tinejdžeri ispodprosječni u čitanju

A tom je istraživanju prethodilo ono o navikama čitanja djeci koje je pokazalo da četvrtina roditelja u Americi djeci ne čita gotovo nikada. Druga četvrtina možda jednom ili dva puta na tjedan. U Hrvatskoj takvo opsežno istraživanje o čitanju djeci nije provedeno, no prilično su indikativni ispodprosječni rezultati hrvatskih petnaestogodišnjaka na Pisinim testovima u čitanju (Pisa – Međunarodna procjena znanja i vještina učenika). Oni se održavaju svake tri godine, a zadnji za koje imamo rezultate održani su 2018. Ove iz 2022. trebali bi biti objavljeni ove godine.

Navika čitanja i ljubav prema knjegama stečeni u ranoj dobi su doživotni.
Navika čitanja i ljubav prema knjigama stečeni u ranoj dobi su doživotni. Foto: Pexels

Čitanje kao nužno zlo

Istraživanja su pokazala da naša djeca čitaju samo onda kada moraju ili kada trebaju doznati neku informaciju. Iz čistog zadovoljstva – vrlo rijetko. A na tu poraznu činjenicu možemo uvelike utjecati ako svojoj djeci čitamo na glas dok su još male bebe. Kasnije nas sami mole da im čitamo. A kad krenu u školu nastavljaju tradiciju čitanja, ali samostalno. Ta usađena navika čitanja često odredi i akademski uspjeh odraslog čovjeka – kojem je čitano kad je bio malo dijete.