Već smo odavno naučili da je dostupnost informacija na jedan klik dvosjekli mač, jer osim što je moguće da je informacija koju smo pronašli netočna, postoji i mogućnost i da je pogrešno protumačena ili prenesena. Upravo je to čest slučaj kod roditeljstva, a kada se u priču upletu razne roditeljske grupe na društvenim mrežama onda pojam dezinformacije dobiva jedno posve novo značenje. E pa, imamo dojam da se upravo to dogodilo s inzistiranjem na prihvaćanju dječjih emocija. Naime, mladi roditelji često misle da je prihvaćanje dječjih emocija istovjetno s dopuštenjem djetetu da radi što hoće. A old school roditelji prihvaćanje emocija doživljavaju kao izmišljanje tople vode ili pretjerivanje.
I jedni i drugi su u krivu. Po točno tumačenje ovog vrlo važnog segmenta u odgoju otišli smo kod Diane Albert Sladoljev, ravnateljice Osnovne škole Centar, u kojoj se na emocionalno opismenjavanje djece gleda kao na temelj zdravog razvoja i učenja djece.
![](https://lifebuzz.hr/wp-content/uploads/2023/05/Diana-Albert-Sladoljev.jpg)
– Jako je važno da djetetu damo do znanja da je to što god da osjeća – u redu. Ponekad je čak dobro, a to je ono što naši učitelji rade u školi, opisati mu njegovu emociju. Npr. vidim da si baš ljut, lice ti se zacrvenilo i jako si stisnuo šake. I tako će dijete znati prepoznati tu emociju kod nekog drugog djeteta.
U školi nemamo problema s prihvaćanjem pravila
Razgovori o emocijama su jako važni od vrlo rane dobi, tvrdi pedagoginja Diana Albert Sladoljev.
– Razgovaramo o tome kako se razne emocije doživljavaju u našem tijelu. I kroz takav temeljit pristup emocionalnom opismenjavanju dijete se mnogo lakše može naučiti nositi se s emocijama na društveno prihvatljiv način. Znači, u redu je biti ljut, ali nije u redu baciti pernicu na pod zato što si ljut. I to je ono što primjećujemo, ne samo ja, već mnogi moji kolege, da ide mnogo teže, jer u obiteljskom kontekstu nema zdravog postavljanja granica. Roditelji su prepopustljivi. Ja ne bih ulazila u to zašto je to tako. Niti mi u školi ikada osuđujemo roditelje. Oni u datom trenutku daju najbolje što mogu od sebe i sve što rade, rade iz najbolje namjere. No, moram reći, često je to posve pogrešno. – govori gđa Diana i nastavlja:
– Naprimjer, ako dijete udari roditelja nogom iz sve snage, a roditelj se nasmije, onda je poruka koju djetetu šaljemo – to je smiješno, to je ok. Mi u školi nemamo nikakvih problema s djecom oko postavljanja granica. I jasno im je da ako se pravilo prekrši da će uslijediti ‘sankcija’. Pri tome mislimo na to da mu kažemo da sjedne, i popriča s učiteljima.
![](https://lifebuzz.hr/wp-content/uploads/2023/05/OS-Centar-3-2.jpg)
‘Mi smo morali šutjeti, pa što na fali?’
Ovakav pristup, kao što znate, nije pravilo u svim hrvatskim osnovnim školama. Gđa Albert Sladoljev je ravnateljica privatne osnovne škole u Zagrebu u kojoj djeca na kraju godine svladaju program isto kao i ona koja pohađaju državne škole, samo je put do cilja potpuno drukčiji.
– Kod nas nema klasičnog sata od 45 minuta, pa zvona, pa odmor opet zvono i ostalo. To govorimo, naravno, o nižim razredima, jer smo mi mlada škola i za sada imamo tek jedan razred prvašića. Upravo su u tijeku upisi u prvi i drugi razred. Ali, mala djeca teško mogu držati koncentraciju 45 minuta, mirno sjedeći. Imamo za to razumijevanja. Vrlo smo fleksibilni.
![](https://lifebuzz.hr/wp-content/uploads/2023/05/OS-Centar-5-2.jpg)
Generacije su odrasle baš po suprotnom principu; kakve emocije, mi smo u školi svi sjedili i šutjeli, pa što nam fali? – svi mi rođeni u 0samdesetim ili sedamdesetim godinama prošlog stoljeća ovo smo rekli barem jednom. A Diana Albert Sladoljev odgovara:
-Pa fali nam, Ja mislim da bi svakome od nas dobro došao neki vid psihoterapije da budemo dobro i osvijestimo vlastite emocije. Mi želimo da naša djeca izrastu u stabilne, za zajednicu korisne i funkcionalne ljude, koji su empatični, poštuju različitost, razumiju vlastite i tuđe emocije. Ali, opet naglašavam, ne možemo dopustiti da djeca rade što žele. Jer to za njih u konačnici nije dobro. Mi ne možemo djeci prepustiti donošenje životno važnih odluka. Ono može odabrati hoće li doći u školu u crvenoj ili plavoj majici, ali ne može po snijegu doći u baletnoj haljinici, jer je ono tako htjelo. Djeca nemaju životnog iskustva na temelju kojeg bi mogli donositi takve odluke.
![](https://lifebuzz.hr/wp-content/uploads/2023/05/OS-Centar-2-2.jpg)
Djeci treba pristupiti individualno
No, nije ni roditeljima lako. Balansirati je najteže i znati prepoznati u kojem trenutku reagirati.
– U našoj školi nudimo različite dodatne aktivnosti uz obavezne predmete: matematiku, hrvatski jezik, prirodu, engleski i njemački jezik, tjelesni, vjeronauk (tko želi), a tu su i domaćinstvo, vrtlarstvo, robotika, dramska i mentalna aritmetika. Kroz dan još prošetaju po gradu pa možda posjete i neku izložbu, odu do knjižnice i slično. Važno je pratiti dijete i pristupati mu individualno. No, isto tako, ne možemo dopustiti djetetu da donosi odluke o svim aktivnostima i u konačnici odustane od svega.
![](https://lifebuzz.hr/wp-content/uploads/2023/05/OS-Centar-1-2.jpg)
No, kada dijete završi ovu privatnu osnovnu školu i odluči se za srednju državnu gimnaziju ili bilo koju drugu državnu školu, neće li mu potpuno drukčiji sustav rada biti preveliki šok?
-Mogao bi biti. Međutim, ako je dijete od samih početaka odgajano da se zna nositi s raznim emocijama i u raznim situacijama, a to je ono što mi zove emocionalno opismenjavanje i na čemu inzistiramo – onda promjena okruženja ne bi trebala predstavljati nikakav problem. Jer ako ste dobro odradili ovaj dio, vi ste dijete spremili za život i s takvom djecom nikada nema problema. – zaključila je ravnateljica Diana Albert Sladoljev.