Prilikom poplave sve većeg broja street style brendova i rasta popularnosti online shopping stranica trendovi koje prvo postave kuće visoke mode i njihovi dizajneri, postaju dostupni svima. Tako se odjevni it komadi brzo mijenjaju i često se stječe dojam da su u naletima svi isto odjeveni. Tako s jedne strane imamo ljude koji slijepo prate trendove, a s druge one koji su ‘iznad situacije’ i stava da je odjeća samo komad tkanine i ne misle da je važno što i kako se odijevaju. No, ako odjeću doživimo kao aspekt neverbalne komunikacije dali smo joj jednu posve drukčiju svrhu. Jer kao što biramo riječi kojima se predstavljamo drugima, tako bismo trebali birati i odjeću. Upravo je to smjer i doživljaj mode koji zagovara stilistica Ivana Pavić koja pokreće projekt edukacijskih radionica odijevanja za žene pod nazivom “Stilska jednadžba”.
Smatrate li da je odijevanje u smislu komunikacije zapostavljeno?
Smatram da se ne pridaje dovoljno pažnje koju poruku šaljemo odjećom prvenstveno zbog neznanja moći koju odjeća kao element neverbalne komunikacije ima. Ljudi naprosto ne idu za time, ne razmišljaju o tome. Iskreno se nadam da će moje radionice pomoći u osvještavanju važnosti tog područja.
Vizulani dojam se često banalizira
Komunikacija odjećom je koncept koji izlazi iz okvira mode i odnosi se na naš svakodnevni izlazak u javnost, među ljude. Mislite li da bi (neki) ljudi bili uspješniji (poslovno) da se ‘bolje’ odjevaju? Koliko poslovni uspjeh ima veze s odjevanjem?
Ljudi su prije svega vizualna bića, tako da naša krajnja poruka ovisi o puno faktora među kojima je i način odijevanja. Iako se često banalizira, vizualni dojam važan je čimbenik u izgradnji identiteta, brendiranju, ali i osobnom odnosu te shvaćanju osobe koju prvi puta vidimo. Budući da su ljudi prvenstveno vizualna bića, prva informacija koju dobivamo o nekoj osobi prilikom upoznavanja je kroz prvi dojam i to onaj vizualni. Način odijevanja te cijeli stav i energija kojom zračimo su elementi neverbalne komunikacije, prije same komunikacije riječima tj. govorom. Zato je jako važno da svoju krajnju poruku i stav uskladimo s odjećom koju nosimo na najbolji mogući način.
Poslovno odijevanje je dio sveukupne poslovne komunikacije i važno je kao i ono što se govori. Prezentnost je u poslovnom svijetu jako bitna (naravno uz stručnost, radišnost te ostale poslovne i obrazovne aspekte) jer prezentacijom sebe ujedno prezentiramo proizvod/firmu, a način odijevanja u tome igra veliku ulogu. Nerijetko mi klijenti dolaze s feedbackom da su ih suradnici počeli ozbiljnije doživljavati, više cijeniti, ali i da su se oni sami prije svega počeli bolje i samopouzdanije osjećati nakon što smo stilski intervenirali.
Trend prilagođavamo stilu, nikako obrnuto!
Što to ‘bolje’ za vas znači?
“Bolje” znači da je odijevanje prilagođeno prilici (nećemo se isto odjenuti za dnevnu i večernju prigodu kao ni za ležeran sportski događaj ili pak konferenciju na kojoj smo govornici), karakteru i osobnosti osobe, porukom koju želi poslati, njezinoj tjelenoj građi i proporcijama te boji kose, očiju i tena koji određuju tonski spektar odjeće i modnih dodataka. Ja uvijek s klijentima krećem od određivanja tipa njihove građe tijela kako bismo vidjeli što bismo željeli prikriti, a što želimo istaknuti te naravno da odjećom pomirimo tjelesne proporcije. Tek kada odredimo tipove krojeva koji laskaju krećemo u smišljanje kombinacija i mogućnosti kombiniranja kao i implementaciju boja, uzoraka itd.
Je li ikada opravdano odjenuti trendovski komad samo zato što je trend, a ne uklapa se u stil koji osoba ima i nosi?
Najvažnije je da se osoba osjeća ugodno, samopouzdano i dobro u komadima koje nosi. Kada je tome tako, samopouzdanje će se preslikati na cijelu lepezu aktivnosti te osobe. Ništa ne treba siliti pa tako ni trendove, eventualno se trend može prilagoditi stilu osobe, nikako ne suprotno. Odjeću bi mi trebali nositi i udahnuti joj “život te osobnost”, a ne ona nas. S godinama sam postala zagovornica klasičnih komada koji su kvalitetno izrađeni, svevremenski su i odolijevaju trendovima. Kada imamo takvu kvalitetnu bazu uvijek ju možemo prilagođavati i transformirati sukladno “modnoj prognozi”.
Postoje li možda neka istraživanja o povezanosti raspoloženja i odijevanja?
Zasigurno da postoje. Nedavno sam nešto istraživala i naletjela na članke američke modne psihologinje Dawnn Karen koja kaže da se odjećom može potaknuti lučenje hormona sreće dopamina, čime možemo poboljšati raspoloženje. Ona je 2017. skovala naziv za modni koncept koji se temelji na odabiru odjeće koja će utjecati na raspoloženje tzv. dopaminsko odijevanje (dopamine dressing).
“Stilska jednadžba” – konkretne metode i alati
Što se sve može naučiti na vašim radionicama? Koji je njihov koncept?
Radionice su cjelodnevne (od 10h do 17h s pauzom od sat vremena za osvježenje i obrok koji će biti osiguran) i radim isključivo u manjim grupama do 10 žena kako bih se svakoj stigla posvetiti. Žene će kroz personalizirani pristup te mnoštvo interaktivnih i praktičnih primjera naučiti kako poboljšati dosadašnji stil odijevanja.
Prvenstveno će naučiti kako prepoznati, odabrati i kombinirati odjevne komade koji laskaju njihovoj građi tijela te rezoniraju s njihovim zanimanjem i osobnosti. Puno ćemo raditi na pomirenju proporcija jer je to problem oko kojeg mi se javlja velik broj klijentica (kako odabrati tip obuće sukladno donjim odjevnim komadima, pomirenje dužina npr. sako/suknja/hlače)). Glavni cilj mi je da u konačnici naučim sudionice što točno tražiti prilikom kupovine jer kada znaš što tražiš, imaš jasan cilj i onda nema bezglavog lutanja i trošenja vremena.
Potom slijedi izgradnja idealne kapsula kolekcije koju će poslije svaka prilagoditi sebi te se baviti mogućnostima kombiniranja unutar iste (imat ćemo tzv. pokazni štender i dio sa modnim detaljima gdje će sudionice moći isprobati na licu mjesta ono što im serviram kao ideju). Naravno, nezaobilazno kombiniranje te usklađivanje boja i uzoraka, pravilno kombiniranje i usklađivanje modnih dodataka s ostatkom outfita te neke tips and tricks koje sam naučila s godinama u poslu. Također, ono što bih istaknula da će dio vremena biti strogo rezerviran samo za njihova pitanja jer znam da će ih biti puno.
Dakle, jedan cjelovit program s konkretnim metodama i alatima kako poboljšati dosadašnji stil odijevanja.
Što nam promjena stila odijevanja može donijeti?
Osobe uz novoizgrađeni stil počinju zračiti novom energijom i samopouzdanjem koji se onda reflektiraju na cijelu lepezu njihovog djelovanja općenito. Zadovoljniji su, dobro se osjećaju, bolje su raspoloženi i to onda pokreće čitavu lavinu pozitivnih sitnica što privatnih što poslovnih. Dakle, iako na prvu djeluje površno, odjeća je bitan faktor funkcioniranja i izražavanja svakoga od nas pa joj se na takav (ozbiljan) način treba i pristupiti.
Prva “Stilska jednadžba” je rezervirana za Zagreb, 20.5.2023. u divnom prostoru BIZkoshnica u samom centru grada.